ascharter ascharter .

ascharter

معرفی ایرانشهر

معرفی ایرانشهر
شهرستان ایرانشهر کجاست؟
ایرانشهر یکی از شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان است. مساحت این شهر نزدیک به 30،200 کیلومتر مربع می باشد. ایرانشهر یکی از شهرهای بزرگ و محروم سیستان می باشد. ایرانشهر دومین شهر است که در استان سیستان و بلوچستان فرودگاه دارد و همین موضوع باعث می شود برای سفر به این شهر از بلیط چارتری تهران ایرانشهر و بلیط هواپیما استفاده کنید. برای خرید می توانید به سایت اس چارتر مراجعه کنید.
جغرافیای ایرانشهر
ایرانشهر در زمان های گذشته نقش محافظت و پاسداری از سیستان را به عهده داشته که به همین دلیل به ان معنای حفاظت می گفتند. در ان زمان ها پس از حمله ی اسکندر مقدونی ان منطقه ی خوش اب و هوا و سرسبز کم کم خراب شد. ایرانشهر از شمال به خاش و زاهدان، از شمال شرق به ایرندگان و از شمال غربی به دلگان راه دارد. منطقه دلگان جزوه ایرانشهر بوده اما کم کم جدا شده و شهرستان جدیدی تشکیل داده است.

 آب و هوای ایرانشهر
ایرانشهر بخاطر داشتن مناطق کوهستانی و پست، اب و هوای ان گرم و خشک است همچنین در تابستان ها و فصل گرما شرجی می باشد. این منطقه تحت بادهای بسیار زیادی هم است و در تابستان دمای هوا به 45 درجه و در زمستان 2 درجه بالای صفر است.بخاطر خشک سالی در ایرانشهر بیشتر مردم در یک دهه مجبور به حاشیه نشینی کردند و روستاهایی چون کریم آباد، رسول آباد، علی آباد از روستاهای حاشیه نشین ایرانشهر هستند.

تاریخچه ایرانشهر
در قدیم نام ایرانشهررا پره یا پهره می گفتند. در این شهر قلعه های زیادی وجود دارد که نام یکی از انها بمپور است و مربوط به دوره ی ساسانیان است همچنین قلعه ناصری مربوط به دوره ی قاجاریان است. شما در این شهر می توانید مکان سکونت اولین خانه هایی که ساخته شده اند را ببینید. شهر بمپور از دوران افشاریان تا زمان قاجاریان مرکز حکمفرایی بلوچستان جنوبی بوده است. بعد از اینکه شهر ایرانشهر را به رسمیت شناختند بمپورقدرت خود را از دست داد.

مردم ایرانشهر
اکثر جمعیت ایرانشهر یعنی 93 درصد دین اسلام را دارا  هستند اما 90 درصد سنی و 10 درصد دیگر شیعه هستند. به علاوه این ها بیشتر جمعیت روستایی ایرانشهر یعنی عشایر ها در سیاه چادر ها و کپر ها زندگی می کنند، بیشتر جمعیت این روستا نگه داری دام (بز) را انجام می دهند. بلوچ های شیعه اکثرا در بزمان و دلگان زندگی می کنند.امرار معاش مردم ایرانشهر از کشاورزی، دامداری، صیادی، صنایع دستی می باشد. زبان مردم این شهر بلوچی بوده است اما فارسی هم سخن می گویند در این منطقه ها مانند دیگر شهر ها گویش خاصی وجود دارد.

 پوشاک مردم ایرانشهر
پوشاک برای مرد های این مناطق یک پیراهن بلند و شلوار گشاد و پرچین و دستار یا لنگی دور سر می باشد. پوشاک زنها هم کمی مطابقت با لباس مرد ها دارد اما فرقشان این است مثلا برای سر استین یا سرپارچه یا جلوی پیراهن نقش های زیبا و محلی با رنگ های مختلف طراحی می کنند.

بازی های سنتی ایرانشهر
تلکی، هپت سنگ، هدکان رو، لکرشانکی از جمله بازی های سنتی ایرانشهر هستند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۹:۴۸:۴۱ توسط:اس چارتر موضوع: باغ پرندگان نظرات (0)