ascharter ascharter .

ascharter

نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌ های ایرانی ا‌ست، یک بنای تاریخی خارق‌العاده با درختان بلند و گیاهان زیبایی است. عمارت شاه نشین یکی از بخش های در این باغ است، این عمارت دارای معماری با شکوه و نزئینات بسیار زیبایی از جمله نقاشی، گچ بری و آینه کاری و ترکیبی حیرت انگیز نقاشی، گچ بری و منبت کاری جلوه بی نظیری به عمارت بخشیده است. این عمارت یک درب بزرگ چوبی دارد که از جنس گردو است که به سبک هندی منبت‌کاری شده‌ و با صدف‌های خلیج ‌فارس تزیین شده است. در قسمت شاه‌ نشین ایوان نیز دارای آیینه‌کاری‌ بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

 

تالار اصلی عکارت نارنجستان قوام شیراز
عمارت اصلی نارنجستان قوام شیراز دارای تالاری بزرگ می باشد که با ایوانی بزرگ و دو ستون از جنس مرمر دارد این عمارت به سبک معماری دوران زندیه طراحی و ساخته شده است. این عمارت دارای تزئینات با شکوه و همچنین دارای دو طبقه به‌ همراه یک طبقه زیرزمین و ایوانی بزرگ و 20 اتاق تسن.  جالب است بدانید زیرزمین این بنا درگذشته  به‌عنوان اسلحه‌خانه و محلی برای انبار و نگهداری حبوبات، عرقیجات و برنج استفاده می شده است.

 

موزه باغ نارنجستان قوام شیراز
موزه‌ای نیز در باغ نارنجستان قوام قرار دارد که در آن اشیای اهدایی پروفسور پوپ، ایران ‌شناس آمریکایی به تمایش گذاشته شده است. آرتور پوپ مدتی سرپرستی موسسه آسیایی دانشگاه شیراز را به عهده داشته است، آرتور پوپ تعدادی از اشیا عتیقه و کتاب‌ها و پژوهش‌های خود را در این عمارت به نمایش گذاشته است از دیگر اشیای موجود در این موزه می توان به ظروف قدیمی، انواع سکه، تابلو، کاشی ‌کاری و انواع آثار باستانی است که در حفاری ‌هایی از نقاط مختلف ایران کشف شده است در این موزه قرار دارد.  همچنین در این موزه کتابخانه ای نیز قرار دارد که تمام کتاب‌های پروفسور پوپ در آن نگهداری می ‌شود.

 

مکتب خانه نارنجستان قوام شیراز
در باغ نارنجستان قوام شیراز خانه کوچک و باصفایی در سمت راست باغ وجود دارد، که در گذشته مکتب‌ خانه قوام بوده و در آن برای آموزش سواد و خواندن قران و امور نامه نگاری و کتابت استفاده می شده، این خانه بعدها به خانه‌ی عرقی ها معروف گشت. این خانه کوچک و با صفا امروزه به عنوان رستوران سنتی و سفره‌خانه کاربری دارد، شما می توانید در حین بازدید به این رستوران سنتی بروید و غذایی خوشمزه را نوش جان کنید.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۰۲:۴۵:۱۳ توسط:اس چارتر موضوع: باغ پرندگان نظرات (0)