ascharter ascharter .

ascharter

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز
شیراز شهر گل و بلبل شهر شاعران نامی شهر زیبایی که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. شیراز دارای جاذبه های فراوانی می باشد. جاذبه های تاریخی و طبیعی که این شهر را نسبت به دیگر شهرهای ایران متمایز کرده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شیراز مسجد عتیق می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

معرفی مسجد عتیق شیراز
یکی از اماکن مذهبی در شیراز که در شرق حرم شاه چراغ گرفته است مسجد عتیق شیراز است. این بنا متعلق به دوران حکومت عمرولیث صفاری می باشد که در بیت سال های 265 هجری قمری تا 287 هجری قمری در زمان حکومت دومین فرمانروای سلسله‌ صفاریان ساخته شده است، جالب است بدانید این مسجد بر روی بقایای عبادنگاهی قدیمی که مربوط به دوره پیش از اسلام بوده است ساخته شده است. مسجدعتیق اولین پایگاه اجتماعی و مذهبی در شیراز بوده است. در این مسجد علاوه بر برگزاری نمازو مراسمات مذهبی مختلف پایگاهی نیز برای کارهایی نظیر تحریر قرآن، مطالعه و تفسیر قرآن و... مورد استفاده قرار می گیرد.

 

معماری مسجد عتیق
مسجد عتیق به شکل چهارضلعی و مستطیلی می باشد، مسجد جامع عتیق شیراز دارای بنایی مرتفع و چندین حجره و شبستان می باشد. این مسجد در دوره‌های تاریخی اتابکان، تیموریان و صفویان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد عتیق دارای 6 درب در ضلع‌های مختلف مسجد می باشد. در هر یک از گوشه‌های این مسجد یک ستون مدور قرار گرفته است، این مسجد دارای دو گلدسته بسیار زیبایی نیز می باشد. در ضلع جنوبی نیز طاق ‌نمای بزرگی وجود دارد که با تزئینات معماری جذاب و کتیبه‌هایی که تاریخ مرمت مسجد را با خط ثلث در آن نوشته شده وجود دارد. کتیبه‌ی این عمارت، نمونه‌ی ارزنده‌ای از هنر خطاطی ایرانی و شامل اشعارعربی که توسط هنرمند خوشنویس پیر یحیی جمالی صوفی در قرن هشتم هجری نوشته شده است. ضلع غربی مسجد جامع عتیق دارای رواق‌هایی زیبا با چندین دهانه است. مسجد عتیق از مصالحی مانند: سنگ و گچ ساخته شده است. این مسجد در سال 1310 هجری شمسی درزمان پهلوی اول با شماره 72 به عضویت اثار ملی درآمد امروزه یکی از برترین سازه های به جا مانده از دوره ایلخانیان به حساب می آید.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ شهریور ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۱۶:۵۴ توسط:اس چارتر موضوع: باغ پرندگان نظرات (0)